Program podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija
Program podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija (MNK) je višegodišnji program koji Razvojna agencija Srbije sprovodi kako bi privrednim društvima pružila podršku da unaprede znanja, poboljšaju poslovne performanse, prošire poslovanje na nova tržišta i uspostave saradnju sa multinacionalnim kompanijama (MNK) i njihovim dobavljačima.
Cilj je da se privrednim subjektima iz targetiranih sektora pruži stručna i finansijska podrška za unapređenje poslovanja kako bi se uključili u međunarodne lance vrednosti. Pokretanjem ovog programa RAS se opredelio da kreira okvir za uspostavljanje komercijalnih odnosa MNK i domaćih privrednih društava, a u cilju ostvarivanja bolje integracije stranih ulagača u lokalni ekonomski sistem.
Program je baziran na najboljim iskustvima implementacije sličnih aktivnosti u zemljama Zapadne i Centralne Evrope i kontinuirano se unapređuje uz podršku Svetske banke (Međunarodne finansijske korporacije – IFC).
Uspešnosti realizacije Programa dodatno doprinosi i podrška multinacionalnih kompanija koje posluju u Republici Srbije, a čiji predstavnici su aktivni članovi Savetodavnog odbora.
Program je namenjen proizvođačima u sektoru automobilske industrije, uređaji i komponente za automobilsku industriju (plastika, guma, mašine i oprema) kao i proizvodnji etiketa/bar kodova za potrebe automobilske industrije, sektoru obrade metala, potom proizvođačima mašina i opreme za druge namene, sektoru gume i plastike, proizvođačima kućnih aparata i delova kućnih aparata, kao i sektoru električnih i elektronskih sistema i elemenata električnih i elektronskih sistema.
Programom se sufinansiraju sledeće grupe aktivnosti:
Dosadašnje aktivnosti i rezultati Programa
S obzirom na to da Program ulazi u četvrtu godinu implementacije izvršena je analiza efekata učešća Korisnika javnog poziva iz 2019. godine. Analiza je pokazala da su korisnici Programa ostvarili bolje poslovne rezultate u odnosu na kontrolnu grupu, po svim dimenzijama koje su posmatrane. Korisnici Programa su ostvarili značajne pozitivne efekte u svom poslovanju i isti su se pokazali već u prvoj godini implementacije. Ne samo da su uspeli da sačuvaju radna mesta i održe dobre poslovne rezultate u jednom od najtežih perioda za poslovanje u poslednjih 20 godina, već su uspeli i da poboljšaju svoju tržišnu poziciju kod MNK na domaćem tržištu, uz istovremeno očuvanje pozicije kod inostranih partnera. Sve navedeno je rezultat i dobro isplaniranih i sprovedenih investicija, povezivanja sa MNK na domaćem i stranom tržištu, unapređenja kvaliteta poslovanja i elemenata korporativnog upravljanja kod samih korisnika Programa.
Javni poziv u 2022. godini je otvoren do 24. januara 2023. godine.
Otvoreni javni pozivi dostupni su OVDE.