Program podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija

Program podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija

 

Program podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija (MNK) je višegodišnji program koji Razvojna agencija Srbije sprovodi kako bi privrednim društvima pružila podršku da unaprede znanja, poboljšaju poslovne performanse, prošire poslovanje na nova tržišta i uspostave saradnju sa multinacionalnim kompanijama (MNK) i njihovim dobavljačima.

Cilj je da se privrednim subjektima iz targetiranih sektora pruži stručna i finansijska podrška za unapređenje poslovanja kako bi se uključili u međunarodne lance vrednosti. Pokretanjem ovog programa RAS se opredelio da kreira okvir za uspostavljanje komercijalnih odnosa MNK i domaćih privrednih društava, a u cilju ostvarivanja bolje integracije stranih ulagača u lokalni ekonomski sistem.

Program je baziran na najboljim iskustvima implementacije sličnih aktivnosti u zemljama Zapadne i Centralne Evrope i kontinuirano se unapređuje uz podršku Svetske banke (Međunarodne finansijske korporacije – IFC).

 

Uspešnosti realizacije Programa dodatno doprinosi i podrška multinacionalnih kompanija koje posluju u Republici Srbije, a čiji predstavnici su aktivni članovi Savetodavnog odbora.

 

Program je namenjen proizvođačima u sektoru automobilske industrije, uređaji i komponente za automobilsku industriju (plastika, guma, mašine i oprema) kao i proizvodnji etiketa/bar kodova za potrebe automobilske industrije, sektoru obrade metala, potom proizvođačima mašina i opreme za druge namene, sektoru gume i plastike, proizvođačima kućnih aparata i delova kućnih aparata, kao i sektoru električnih i elektronskih sistema i elemenata električnih i elektronskih sistema.

 

 

Programom se sufinansiraju sledeće grupe aktivnosti:

 

1. ulaganje u meterijalnu imovinu
  • kupovina i instalacija proizvodne i procesne opreme visokih performansi, 
  • kupovina opreme za ulaznu kontrolu sirovina, međufaznu kontrolu kvaliteta proizvodnje u toku i kvaliteta gotovih proizvoda, 
  • kupovina neophodnog specifičnog novog alata ili pribora,
  • kupovina i instalacija autonomnih robota sa sposobnošću učenja i kobota
  • unapređenje prostornog kapaciteta
2. ulaganje u nematarijalnu imovinu
  • sertifikacija sistema kvaliteta
  • izrada i implementacija softverskih rešenja
3. konsultantska podrška 
  • za optimizaciju proizvodnih i poslovnih procesa
  • za uvođenje ili unapređenje korporativnog upravljanja
  • za uključivanje tj. uvođenje pravila, procedura i izveštavanja u vezi sa ESG faktorima
  • za pripremu koja prethodi sprovođenju terenskog uvida u poslovne performanse od strane MNK ili uvođenja sistema kvaliteta prema zahtevima standarda koji su specifični za lance vrednosti u smislu ovog Programa
  • za pripremu plana poslovnog razvoja
  • za usklađivanje sa zahtevima zelene industrije
4. podrška za uspostavljanje saradnje sa MNK 
  • troškovi terenskog uvida u poslovne performanse
  • troškovi godišnjeg ulistavanja na referentne interaktivne platforme
  • troškovi samostalnog izlaganja na na međunarodnom sajmu dobavljača
  • troškovi plaćanja premije osiguranja od opšte odgovornosti za štetu, odnosno osiguranje od odgovornosti iz delatnosti za štetu pričinjenu trećim licima i/ili osiguranja od odgovornosti za proizvode i/ili osiguranja od povlačenja

 

Dosadašnje aktivnosti i rezultati Programa

S obzirom na to da Program ulazi u četvrtu godinu implementacije izvršena je analiza efekata učešća Korisnika javnog poziva iz 2019. godine. Analiza je pokazala da su korisnici Programa ostvarili bolje poslovne rezultate u odnosu na kontrolnu grupu, po svim dimenzijama koje su posmatrane. Korisnici Programa su ostvarili značajne pozitivne efekte u svom poslovanju i isti su se pokazali već u prvoj godini implementacije. Ne samo da su uspeli da sačuvaju radna mesta i održe dobre poslovne rezultate u jednom od najtežih perioda za poslovanje u poslednjih 20 godina,  već su uspeli i da poboljšaju svoju tržišnu poziciju kod MNK na domaćem tržištu, uz istovremeno očuvanje pozicije kod inostranih partnera. Sve navedeno je rezultat i dobro isplaniranih i sprovedenih investicija, povezivanja sa MNK na domaćem i stranom tržištu, unapređenja kvaliteta poslovanja i elemenata korporativnog upravljanja kod samih korisnika Programa. 

Javni poziv u 2022. godini je otvoren do 24. januara 2023. godine.  

Otvoreni javni pozivi dostupni su OVDE.